Jens Schuermans vertelt over zijn mountainbike avontuur in Zuid-Afrika

ava

Onlangs nam Jens Schuermans deel aan de Bridge Cape Pioneer Trek, een meerdaagse duo marathon in Zuid-Afrika. Samen met zijn gelegenheidsploegmaat en Zuid-Afrikaanse vriend James Reid pakte hij drie ritzeges en een grote prijzenpot. Hij vertelt er honderduit over op zijn blog en dat willen we jullie niet onthouden. Lees en geniet.

Daags nadat ik terugkwam van een deugddoende vakantie aan de Cote d’azur waar de jaarlijkse sluiting van het Europese seizoen plaatsvond, vertrok ik alweer voor mijn laatste wedstrijd in 2013, de bridge cape pioneer trek. Deze meerdaagse duo MTB marathon race bracht ons gedurende 7dagen, 550km en 12 000 hoogtemeters door één van de mooiste gebieden waar ik ooit al ben geweest.

Na een lange dag reizen met tussenstops in Munchen en Johannesburg, kwam ik aan in Kaapstad. Hier stond mijn vriend en teamgenoot James Reid (Zuid-Afrikaans marathon kampioen) me op te wachten.

Gedurende de 4 dagen voorafgaande aan de wedstrijd, liet James me de prachtige stad Kaapstad ontdekken. Nergens ter wereld vind je een stad waar het contrast tussen de rustige natuur en het drukke stadsleven groter is, en beiden zijn bij het beste wat ik ooit al zag. Hiernaast ontmoette ik ook enkele heel leuke mensen. Eén iemand is Nizaam Esa van Asrin, onze sponsor voor dit evenement(waarvoor dank aan mijn versluys team om me te kans te geven dit unieke avontuur te beleven). Asrin bouwt in opdracht van de regering overheidsgebouwen in en rond Kaapstad. Doordat de bazen enorme fietsliefhebbers zijn en de enorme tv exposure die gepaard gaat met de wedstrijd(dagelijks uitzending op de grootste sportzender in ZA), spaarden ze kosten noch moeite om competitief te zijn in zowel de mannen race, mixed race als de solo race.

Daags voor de wedstrijd vertrokken we met een groep van 14 mensen (9 renners, 2masseurs, 1mechanieker en 2 mensen die de campers verplaatsten en klusjes deden) van Kaapstad naar startplek Oudtshoorn. Het doel was vooral leren hoe deze wedstrijdformat ons ligt. Maar ook etappe 2 met een prijzenpot van zo’n 10 000euro op de top van de swartbergpass, stond op ons verlanglijstje.

Op dag 1 stond er een proloog van 15km gepland. De route liep voornamelijk over rotsachtige singletracks die eigenhandig waren gemaakt door Matthys Beukes aangezien de wedstrijd op zijn boerderij werd verreden. James en ik gingen vol voor winst omdat deze rit ons het beste moest liggen.Helaas kwamen we zo’n 15 seconden tekort voor winst.

Dag 2 was in theorie de makkelijkste rit. Dit veranderde door de vele regenbuien. Het werd een helse tocht voor de meeste deelnemers door de modder en hierop volgende mechanische problemen. Team Asrin eindigde na 4u30 op 15minuten van de winnaars waardoor winst in het eindklassement onmogelijk werd. Gelukkig kwam ons grote doel eraan.

Op dag 3 moest het gebeuren. De koninginnenrit werd net voor de start nog aangepast waardoor er slechts 85km op het programma stond. Halfweg de etappe was er een enorm steile klim waarop we samen met de leiders konden wegrijden. Vervolgens ging het in sneltempo naar de swartbergpass. Ons plannetje konden we perfect uitvoeren doordat James op 4km van het einde aanviel en ik in de laatste 2km het gat op hem dicht reed. Samen kwamen we over de meet en meteen wonnen we de grootste prijzenpot ooit in Zuid-Afrika. De helse krampen die ik kreeg bij het overschrijden van de finish, deden er even niet toe.

Voor dag 4 hadden we afgesproken het rustig te bekijken. Dit veranderde helemaal door een domme val van de leiders waarop de concurrenten voor eindwinst vol gingen koersen. Uiteindelijk werd het eindsprint met 5 teams en we wisten ook deze rit te winnen! Onze meerdaagse kon al niet meer stuk en ook in het algemeen klassement kwamen we weer dichter.

Echter op dag 5 konden we dit vergeten. De kamanasie vallei zal voortaan het ergste stukje MTB in mijn leven worden genoemd. Anderhalf uur afwisselend wandelen en fietsen over steile paden met enkel losse stenen was er teveel aan. We verloren 10min op de dagwinnaars en eindwinst was meteen onmogelijk.

Ook dag 6 werd geen succes. Beiden werden we ziek en zochten we meermaals naar een rustig plekje langs het parcours. Door de vele regenbuien kwamen we ook zonder remblokken te zitten. Overleven was de boodschap en voor de laatste dag hadden we geen verwachtingen meer.

Toch bleek dag 7 nog een goede etappe voor ons. Met enkel een col in het eerste uur en vervolgens een uur over grindwegen naar Oudtshoorn, vonden we een parcours op maat. We konden samen met scott factory wegrijden op de col. Doordat onze tegenstanders fel verzwakt waren door de vorige dagen, wisten we ook de laatste etappe naar onze hand te zetten!

Met 3 rit overwinningen en de grote prijzenpot konden we meer dan tevreden zijn over dit avontuur. Voor iedereen die van MTB, avontuur en afzien houdt, is deze wedstrijd een enorme aanrader. Door de prima organisatie beleef je zonder twijfel één van de beste weken uit je leven op de fiets.

Na nog enkele vakantiedagen in ondermeer Jonkershoek en op het strand in Kaapstad, was het tijd om terug naar Belgie te keren omdat mijn opleiding in het leger voor de deur stond(waarover later meer).