Tony Longo zegeviert in tweede etappe en is nieuwe leider in Alpentour Trophy

Kaart tweede rit Alpentour 2016

De Italiaan Tony Longo heeft de tweede etappe gewonnen van de Alpentour Trophy. Hij haalde het van de Duitser Jochen Käss en de Italiaan Fabian Rabensteiner.

Vandaag werd het klassement compleet overhoop gegooid. De groep met winnaar Porro, Mensi, Pernsteiner en Lakata en nog een groep renners kregen te maken met een wegvergissing en verloren kostbare tijd op de tweede klim.

De winnaar van vorig jaar, Tony Longo, kon hier maximal van profiteren en nam twee minuten op de Käss en Rabensteiner. Het trio bezet nu ook de top drie van het klassement.

Bij de vrouwen kon Christina Kollmann na een tweede zege op rij haar leidersplaats verstevigen op de Nederlandse Karen Brouwer, die tweede werd. De Britse Sharon Laws werd derde. De Nederlandse Annemarie Worst eindigde vierde voor Petra Mermans. Deze laatste gaf volgende uitleg: ‘De eerste klim van 15km voelde niet slecht aan, maar op de enorm steile en lange klim naar de Giglachseen ben ik 2 keer gestorven. Gelukkig had ik nog een leven over zodat ik de etappe nog met een goed gevoel kon afsluiten. Ik kwam net als gisteren als 5de over de meet. Morgen de mooiste etappe van deze 4-daagse, goed voor 67km en 3100hm, hopelijk heb ik nog een aantal levens over!’

Tony Longo was uiteraard tevreden over zijn resultaat. De fijne temperaturen en het zonnige weer motiveerde hem vandaag, zei hij na afloop. Ook de tweede van vandaag, Jochen Käss beaamde dat het een zware dag was. ‘De rit was extreem moeilijk was met erg steile, rotsige en ruwe passages, een erg uitdagende marathon.

Ook de winnares bij de vrouwen, Christina Kollmann, ziet het helemaal zitten richting WK. ‘Ik voel me goed en ik denk dat ik de leiding kan behouden tot zondag. Maar er zijn nog altijd twee dagen te gaan.’ De rit van morgen doorheen Ramsau moet ideaal zijn voor haar als plaatselijke Oostenrijkse.

Rudi van Houts Alpen Tour Trophy Schladming Oostenrijk 153

Rudi van Houts werd mooi vijfde. ‘Ik kon net niet aansluiten na de eerste klim. Daardoor kwam ik bij de jongens van Centurion te zitten. Leuk dat je wat samen kan rijden. Maar het is toch voornamelijk klimmen hier. Ik had een iets beter gevoel dan gisteren. Dan hoop ik met de kopgroep mee te kunnen. Dit is wel een voorbereiding voor de rest van het seizoen. Vorige week had ik een week relatieve rust. De meeste marathonrijders moeten over twee weken al in topvorm zijn het WK. Ik begin net aan mijn opbouw voor de Olympische Spelen. Dat is een heel verschil natuurlijk.’ Op de Spelen wil Rudi het Olympisch diploma halen(finishen in de top 8). ‘Ik weet dat het heel moeilijk gaat worden. Als je een keer vijfde en een keer zesde kan worden op een EK, dan zit er wel in. Ik ga proberen die voorbereiding zo goed mogelijk te doen en kijken of het me lukt. Het parcours in Rio is iets sneller dan de wereldbekers. Daarom ga ik wat wegwedstrijden rijden ter voorbereiding. En ik hoop er van te profiteren, zodat ik meer snelheid in de benen heb,’vertelde Rudi ons.

Hans Becking Alpen Tour Trophy Schladming Oostenrijk 156

Hans Becking was de tweede Nederlander die als zevende over de finish bolde. ‘Ik ben tevreden met de uitslag. Bij de start heb ik me een beetje geforceerd. Daardoor moest ik wat gas terug nemen. De eerste helft van het seizoen was niet goed en ik probeer er nu wat door te komen. Van deze wedstrijd maak ik gebruik om goed af te zien en wat hardheid op te doen. Top tien in het klassement is wel mijn doel nu. De rest van het seizoen is het NK in Nieuwkuyck nog een doel en op de Brazil Ride wil ik nog een titel verdedigen. Het is een mooie uitdaging en ik wil gewoon genieten van zo’n mooie sport,’besloot Hans.

Frans Claes Alpen Tour Trophy Schladming Oostenrijk 160

Frans Claes had duidelijk een betere dag met een 22 ste plaats. ‘Ik heb zeker een beter gevoel vandaag. Ik reed op de achttiende plaats op de eerste bevoorrading en dan zijn we heel veel renners verkeerd gereden en hebben we zeker tien minuten verloren. En daarna trachten we terug te komen, maar dat tijdverlies is natuurlijk dodelijk. Ik probeer elke dag iets beter te worden en dan is dat een goede voorbereiding voor de komede wedstrijden. Op het WK wil ik gaan voor een top tien. Ooit is me dat bijna gelukt. We zullen zien wat het geeft.

Leander Hamelinck

Nederlander Leander Hamelink reed al enkele malen de Alpentour Trophy. Hij werd tiende vandaag. ‘Het niveau is dit jaar erg hoog. Ik denk wel in alle reeksen. Bij de masters wordt er hard gereden. Gisteren had we slecht weer, vandaag is het mooi. Als het zo blijft, is het een schitterende week. In eerste instantie wilde ik podium halen bij de masters. Ik denk het bergop nog wel zou lukken. Helaas heb ik teveel krampen in mijn armen door mijn gebroken vingers. Dat zal er dus niet in zitten, denk ik. Dus ambities bijstellen en lol hebben. Het is vier dagen, je weet nooit hoe het de andere dagen loopt. Tot nu toe gaat het goed en hopelijk blijft het zo,’besloot Leander.

Andy Lepercq dag twee Alpentour

Andy Lepercq houdt voor ons een dagboek bij over zijn belevenissen. ‘Hard day @ the office voor bike & biker. Startklim van 16km goed verteerd…..beetje bij beetje knn opschuiven. Mega afdaling : boven technisch lager gashendel open. Aan bevoorrading bidon bijgetannkt en op naar het mooiste & zwaarste stuk van deze Alpentour : de Giglach Seen. AMAZING DECOR……..iedereen wil kleiner schakelen maar dan constateer je dat dit niet meer mogelijk is omdat je al op het kleinste rond draait. De vergelijking met Pas de Lona is hier op zijn plaats. Stapstukken, grote drops, afdalingen die je te voet moet pakken, rivieroversteken in een geweldig decor. Snelle afdaling naar de 3de klim van de  dag. Ne ferme wafel gekregen op de slotklim. In de weide was het harken om boven te geraken. Slotafdaling lag er subliem bij. Op naar de koninginnerit van morgen.’

De koninginnerit van deze Alpentour Trophy staat morgen op het menu. Ze is de langste met 67 km en 3110 m zigzag hoogte profiel. De renners rijden door de regio van Ramsau naar Türlwand Hut recht onder de Dachstein berg en dan via Rittisberg en de pittoreske stad Pichl terug naar Schladming.